zondag 19 januari 2014

Recept: Carbonara con melanzane



Dit keer breng ik jullie één van mijn lievelingsgerechten; Carbonara con melanzane. Oftewel; spaghetti Carbonara met aubergine en tomaat. Het is geen, ik herhaal, geen eigen recept, maar komt van 24 kitchen. Ik heb hem enkel iets aangepast. Het is een recept van Giovanni Caminita en is hier te vinden. Maar waarom deze post dan?

Ik vind dit gerecht zó lekker dat ik hem met jullie wilde delen. Daarbij is het recept op de site niet heel uitgebreid en zul je -bijna verplicht- de kookvideo moeten kijken. Voor de mensen die het simpel willen houden, zet ik alles dus op een rijtje. Oh ja, het gerecht verdient geen schoonheidsprijs, maar ik vond deze post niet compleet zonder foto's.





Ingrediënten voor 4 personen:

* Ik vond de hoeveelheid die ik met deze ingrediënten kreeg vrij weinig voor een hoofdmaaltijd. Daarom kan ik je aanraden om een vol pak spaghetti te gebruiken (500 gram), 1.5 aubergine en 1.5 bakje cherrytomaatjes. Zijn jullie geen grote eters of hebben jullie niet zo veel honger? Houd dan de onderstaande lijst aan:
  • 400 gram spaghetti (mag ook vers of volkoren)
  • 1 aubergine
  • 3 eieren
  • 50 ml room
  • 100 ml melk
  • 250 gr cherrytomaatjes
  • 150 gram pancetta en/of een zakje spekjes (goedkoper alternatief)
  • 50 gr parmezaanse kaas
  • 2 takjes basilicum
  • 2 teentjes knoflook
  • olijfolie
  • peper en zout


Bereidingswijze:

Omdat het recept wanneer het bijna klaar is continu roeren van je vraagt, is het handig om alles van te voren al klaar te hebben. Onderstaande stappen volgen, zorgt voor een stressvrije kookervaring!


1. Snijd de aubergine(s) in kleine blokjes en doe ze in een schaal. Zet bij stap 1 ook meteen een grote pan met water op het vuur voor de spaghetti.
2. Snijd de cherrytomaatjes in vieren en doe in een tweede schaal
3. Als je met pancetta werkt snijd/knip je dit klein. Werk je met spekjes, dan hoef je bij deze stap niets te doen.
4. Splits 3 eieren. Het gaat hierbij om het eigeel. Het eiwit heb je voor dit gerecht niet nodig.
5. Voeg de melk, room en een beetje zwarte peper toe aan het eigeelmengsel en klop dit met een garde door elkaar. Je 'saus' is nu klaar!
6. Verwarm een grote hapjes- of wokpan op het vuur en wacht tot deze goed heet is.
7. Doe een flinke scheut olijfolie in de pan en doe hier twee geplette tenen knoflook bij.
8. Na 1 a 2 minuten haal je de knoflook uit de pan. Dit doe je omdat het anders verbrand en dit je gerecht kan verpesten.
9. Doe alle blokjes aubergine in de pan met de knoflookolie en laat ongeveer 4 minuten koken. De olijfolie zal verdwijnen, maar dit is kenmerkend voor aubergine. Voeg geen nieuwe olie toe!




10. Wanneer je water kookt, doe je de spaghetti erin. Lees de kooktijd op de verpakking en haal hier 2 minuten van af.
De spaghetti gaart nog na in het totale gerecht, vandaar de korte kooktijd!
11. Doe de pancetta/spekjes bij de aubergine in de pan en roer goed door.
12. Wanneer je spaghetti klaar is, giet je deze af en doe je het bij de grote pan met aubergine en spek in.
13. Voeg nu de cherrytomaatjes en saus toe.
14. Vanaf hier moet je continu in je pan blijven roeren. Wanneer je dit niet doet, zal het eimengsel gaan stollen en krijg je een gebakken ei (niet de bedoeling!)
15. Laat het geheel, terwijl je blijft roeren, nog zo'n 2 minuutjes sudderen en voeg op het laatst nog wat verse peper en kleine stukjes verse basilicum toe (optioneel)
16. Serveer met de parmezaanse kaas
17. Eet smakelijk! (:


Dat was het voor deze keer! Mocht je iets niet begrijpen, schroom dan niet om het me te vragen!

xsusie93


2 opmerkingen:

  1. Mm, dit ziet er echt heerlijk uit :D
    Ga ik eens proberen :)

    liefs,
    Femke van unendful.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ohhh dit klinkt echt zo heerlijk :DD het is dat ik vanavond al pasta gehad heb, anders zou ik het morgen meteen proberen hihi. Ohjeah en ik ben Piv enzo haiiiiiiiiii :D

    BeantwoordenVerwijderen